Регистрация

Киселото мляко си остава традиционен продукт

Кварталните магазини са основният канал за продажбите на кисело мляко. Магазините на самообслужване предлагат разнообразие от всички сегменти.

Автор: Чавдар Димов, по данни на MEMRB 03 юли 2008

Традицията в предпочитанията и навиците на българския потребител при покупката на кисело мляко е много силна. В сравнение с други млечни продукти то се купува с най-голяма честота, което обуславя избора на канал за покупка. Предпочитанията са към най-близките до дома магазини – кварталните.

Фотограф: Асен Тонев

Традицията в предпочитанията и навиците на българския потребител при покупката на кисело мляко е много силна. В сравнение с други млечни продукти то се купува с най-голяма честота, което обуславя избора на канал за покупка. Предпочитанията са към най-близките до дома магазини – кварталните.

Обикновеното е най-вкусно

Традиционното кисело мляко остава най-търсеният продукт на пазара с 90% от продадените обеми и 82,6% от стойността. Все пак благодарение на усилията на местните производители и вносители на пазара постепенно се налагат няколко различни сегмента.

"MEMRB България" дели пазара на кисело мляко на следните сегменти: обикновено кисело мляко, кисело мляко за пиене, кисело мляко с бифидус и плодово кисело мляко.

Второ по дял след обикновеното се нарежда киселото мляко с бифидус, като с по-малко от 7% продажби в количество то реализира над 12% от общия оборот на пазара. Това е безспорен успех, защото бифидус есенсис присъства сравнително отскоро в съзнанието на потребителите. Маркетинговите усилия се отплащат – киселото мляко с бифидус е отвоювало добри продажби на пазар, където традицията е изключително силна.

Останалият скромен дял от пазара се поделя между плодовите и киселите млека за пиене, които очевидно по-трудно печелят привърженици. Сред плодовите млека продуктите с парченца плодове са далеч по-предпочитани от тези, които са само ароматизирани.

За няколко грама по-малко

По отношение на опаковките обаче традициите при киселото мляко доста се променят. Стъклените бурканчета отдавна ги няма, а пластмасовите кофички, които ги замениха, прогресивно намаляват като грамаж. По данни на MEMRB в момента най-голяма част от продажбите на обикновено кисело мляко се реализират в кофичка от 400 g. Това потвърждава наблюденията от проекта "Таен клиент" в миналия брой. На най-разпространената разфасовка се падат близо 90% от целия пазар на обикновено кисело мляко (и в обем, и в стойност), а на кофичките от 370 g – 6%. Останалите няколко процента се поделят между опаковки с различен грамаж – 290 g, 300 g, 450 g, 500 g и др. Нормално е производителите да се опитват да привлекат повече клиенти или да реализират по-голяма печалба чрез промени в разфасовките и цените. Потребителите от своя страна реагират, като се научават да четат етикета на продуктите, за да правят своя информиран избор.

Разпространение

Традиционната търговия остава най-важна за продажбите на кисело мляко. Модерната търговия, съставена от магазините на самообслужване, си проправя път по-трудно, отколкото при други категории млечни продукти (прясно мляко, сирене, кашкавал), където приносът й към общите продажби е близо до 40%. Причината за по-малката важност на модерната търговия при киселото мляко се корени в това, че тя е предпочитан канал за седмични или месечни покупки, докато киселото мляко е с по-голяма честота на пазаруване. С други думи, естественото обяснение за избора на потребителите е удобството и фактът, че киселото мляко се консумира всекидневно. Близостта на кварталните магазини ги прави предпочитан канал за покупката му.

Най-масово разпространяваният продукт в категорията – обикновеното кисело мляко, реализира 80% от количествата именно в обекти от традиционната търговия. За останалите три сегмента този дял е около две трети.

Цени

Плодовото кисело мляко е продуктът с най-висока цена на килограм и с най-голямо разнообразие, предлагано в магазините на самообслужване. Вносните продукти и в някои случаи по-големите разфасовки са основната причина цената на кофичка плодово мляко в този тип обекти да е доста по-висока от средната.

Обикновеното кисело мляко струва средно 74 стотинки на разфасовка, като разликата в цените между каналите на традиционната и модерната търговия е едва 1 ст. Киселото мляко с бифидус успява да заеме второ място по продажби, въпреки че е най-скъпо като цена на стокова единица (1,06 лева и 1,07 лева според канала за реализация).

Топ 5 марки в обикновените кисели млека
(подредени по азбучен ред)

"Верея" (ОМК)
"Елена" ("Би Си Си Хендел")
"На баба" ("Данон")
"Пършевица" ("Зоров")
"Родопея" ("Белев")

Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол Четири компании доминират пазара на концентриран алкохол, а спадът на местните продажби през 2017 г. донякъде се компенсира от силен износ
Николай Бекяров: През 2021 г. пазарът на сладолед спадна до 104 млн. лева Управителят на "Юниливър Айс Крийм България" посочва пред "Капитал", че цените вече са увеличени с 12-20%
Големите вериги имат приходи от 16 млрд. лв., или 1/3 от оборота в търговията на дребно Изследването на ИПИ показва огромни скокове в бизнеса през 2022 г., когато и инфлацията растеше. Във веригите работят над 53 хил. души